Khamis, 10 Disember 2015

Why Do We Sketch ?


Mesin yang mengeluarkan air kopi, nescafe, milo dan teh taik secara percuma.

Why do we fall master Bruce? Tanya orang tua Alfred pada budak kecil itu yang suatu hari nanti akan menjadi Batman !!

We fall to learn to pick ourselves up. Jawab orang tua yang bertanya itu semula. Sambil mendukung Bruce yang tadi terjatuh. Ke itu bapak Bruce yang cakap ? Aku tak ingat rentetan movie tu.


Maka why do we sketch ?

Aku pun tak tau. Tapi aku sketch kerana..



1. rasa rugi tangan tak bergerak bila duduk dalam meeting, duduk dalam masterclass atau seminar, dalam briefing dan seadanya. Bukannya aku tidak menumpukan perhatian, tapi tempat-tempat sebegini tidak memerlukan penumpuan mata dan telinga serentak. Cukup sekadar telinga. Dan sketches aku masa mendengar merakam secara tidak langsung apa yang didengar. Macam semalam bila mana Yi Wei cerita pasal character design dan famous character, aku terus cuba melayan tangan cuba buat minah dari The Force Awakens. Confirm tak jadi, tapi jadi sketch la.

Kasut dia best.

2. mencari idea. Ini kes sah-sah. Memang orang sketch cari idea. Aku tak tulis skrip, aku lukis skrip, sekali tu aku pernah claim bila ditanya macam mana tulis skrip.

3. melayan.

4. practise. sekarang aku tengah dalam series praktis pergelangan tangan. Aku cemburu dengan skill Tembakau Si Artist tu.

5. Ter.. Tanpa sedar aku ter sketch.


Terpengaruh dengan student aku yang terpengaruh dengan
Shia LaBeouf "Just Do It" Motivational Speech.

Random thoughts random style random reasons.


Ahli mesyuarat tingkap, fikir aku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan