Rabu, 30 Disember 2015

Booking.com: Berhati-Hati Kes Seumpamanya



Careful when dealing online. Ditulis pada 30.12.2015.

Kami bercuti ke Putrajaya 21hb Dec yang lepas. My wife booked a room at JW Marriott through boking.com.  Dijanjikan dalam Jolly Holiday Package, percuma 4 tiket ke District 21, tiket 6D movie, tiket 3D movie, night tour ke Putrajaya dan shuttle bus ke IOI Mall sebelahnya.

Kami pada asalnya memilih Ice Scape Adventure Package. Harga dalam RM 354 lebih kurang.Tapi kami batalkan dan pilih Jolly Holiday Package atas sebab tawaran menarik tiket percuma ke District 21 untuk 4 orang itulah.

Malangnya bila check in di JW Marriott, Putrajaya...,
...pihak hotel cakap mereka tidak pernah ada offer seumpama itu. "Dulu pernah offer, now dah takde dah," kata front desk girl di situ.

Kami bayar RM 458 untuk Jolly Holiday Package.

Then we realised that the details of the offer was not stated in the resit we printed out. It stated Jolly Holiday Package but not the details. The page of booking.com shows all the details, but not on the resit.

Samada booking.com yang menipu atau JW Marriott yang menipu tidak pasti. Yang pasti, kami telah tertipu.

Determined not to spoil our good time we walked away from the counter quietly.

Ini kali kedua kami terkena. Kali pertama, beberapa tahun lepas, dengan AGODA.com. Melalui web site Agoda.com kami telahpun book satu bilik di hotel di Perak. Bilamana sampai di sana pihak hotel memaklumkan mereka tiada bilik dan tidak ada booking dari kami. But the money has been deducted from the credit card. Luckily with a few (a few !) calls to Maybank, the money was return to us.

Dan, I might be wrong, tapi booking agents macam booking.com seumpamanya tidak meletakkan apa jua contact number untuk kita call dan membuat aduan.

And a week after that, a friend posted on his fb wall complaining about GROUPON. "i decided to just put this on fb to caution my friends..." katanya.



Saya juga mengharapkan adalah satu dua orang yang terbaca artikel ini dan natijah terselamat dari tertipu dan terperangkap.

As a consumer I have gone through a number of dishonest sales and mis leading advertisement. Not only through websites but also in person. Complains doesn't do you any good. So seriously, I hope this article would save a person or two from being a victim.

Berhati-hatilah di alam maya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan