Sabtu, 1 April 2017

Rumah Kartun & Komik Malaysia

Gambar diambil dari Animas tanpa kebenaran. :)

Rumah Kartun & Komik Malaysia atau Malaysia Cartoon & Comic House terletak di Pusat Informasi Taman Botani Perdana, Tasik Perdana, Kuala Lumpur. Sangat cantik dan centered lokasinya selaraslah dengan apa yang ia pamerkan. Sejarah kartun Malaysia.

Pagi tadi ianya telah secara rasmi dibuka kepada orang ramai. Aku difahamkan tiket akan dikenakan kepada pengunjung. Mungkin RM5 seorang. Interiornya dibuat bagai satu lorong masa..
..mempamerkan lukisan asal kartunis-kartunis yang pernah mewarnai sejarah kartun negara.
 
Antara orang kuat yang menjayakan RKKM ini - Tazidi & Amier.




Kata Hassan Muthalib, tercapai juga cita-cita kartunis lagenda Arwah Rajabhad untuk buat bende ni.

Who’s who of the cartoon industry ada di sana pagi tadi. Antara lain adalah Zainal Buang Hussein, Kidol, Zahuri, Tazidi, Kerengge, Roslim, Gayour dan ramai lagi yang aku tak kenal. Aku agak terperanjat bila dapat tahu artis visual Along (Mazlan Noor) juga seorang kartunis. Aku tak pasti siapa rasmikan Rumah Kartun & Komik Malaysia ini tapi Dato Lat, Juragan dan Jaafar Taib kelihatan ada sedang bagi press conference.
Dan disekitarnya. Jangan merokok di sini. Taman awam. DBKL saman.
Karya ucapan tahniah dari Dato Lat, Jaafar Taib & Zainal Buang Hussein.

 
Aku juga difahamkan Rumah Kartun & Komik Malaysia ini dibangunkan dan diselenggara dari
hasil kutipan rakan-rakan kartunis. Maka aku suka contribution box ini. Show your support.


Kartunis Kidol dengan cameranya sedang dalam mengumpul bahan
bagi bukunya Sejarah Kartun Malaysia.

Zainal Buang Hussein.

Aku tak kenal, Juragan, Dato Lat & Jaafar Taib.

AlDino

Ujang tak datang bang? Aku tanya pada Roslim on the way out. Ujang dalam hutan. Biasalah hari hari Sabtu ni.

Industri kartun hari ini sebenarnya sedang sakit dimamah Youtube, Facebook, internet dan manga. Penjualan majalah humor tidak seperti zaman 80an dan 90an dulu. Mungkin minat orang ramai telah berubah ke arah lawak-lawak manga. Apa-apa pun aku ucapkan selamat berjaya. 

Dan aku juga sempat berjumpa, tanya khabar dan swafoto dengan Tembakau dan melambai tangan pada abang Don (DanDinDon) ketika berjalan ke tempat letak kereta.

Penulis bersama Tembakau.
Korang kenal kartun dia, aku kenal penulisannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan