Khamis, 27 April 2017

Animasi: Experience VS Formal Education

Mazlan, Ayie, Mahadi & Zol Tojo.
Department Visual Art UNISEL kelmarin telah mengadakan satu event di Balai Seni Visual Negara. Tahniah UNISEL. Event CINEMINI ini bertujuan menayangkan hasil kerja para pelajarnya dan memberi penganugerahan pada mereka yang score. Aku datang (dijemput dan diminta dijemput) hanya untuk menghadiri satu forum bertajuk INDUSTRY vs EDUCATION - asalnya. Tajuk ini telah di tone down kepada Experience & Formal Education akhirnya.



Modertor forum ini adalah En Mazlan dari Unisel. Tukang cakap adalah Ayie Ibrahim dari Creativetoon, Dr Mahadi J Murad, Pengarah CITRA UIAM, juga seorang pengarah filem (Sayang Salmah, 1995) dan Syed Zolkifli (Syed Zol Tojo) juga seorang pengarah filem (Hijabsta Ballet, 2017).

Semua, termasuk tuan moderator merupakan orang yang belajar dari pengalaman kerja sebelum masuk ke bidang akademik. Semua mereka mengajar, samada part-time atau on contract. To cut the story short, saya letakkan quote dari mereka semasa forum berlangsung.

Contoh shot yang diperkatakan.
“Maybe they are being constraint to what they have learned,” Syed Zol Tojo membahaskan kenapa satu director with no formal education boleh menang best director award mengatasi mereka yang punya formal education. Bilamana kita belajar, kadang-kala kita berpegang pada satu-satu prinsip yang tidak membolehkan kita buat sesuatu. There should not be more than 3 typography styles in one poster. Contoh. Maka kita reject poster itu atas dasar pemahaman, bukan atas seni. Aku pernah melalui pengalaman dimana, satu shot bangunan yang dishoot melintangi frame telah direject oleh client atas alasan fengshuinya tidak bagus. Maka, shot itu telah di-reshoot menjadikan ianya kembali skima.


“..tidak boleh bawa the same attitude semasa di sekolah, waiting to be spoon fed,” Dr Mahadi J Murad, merujuk kepada sikap kebanyakkan pelajar universiti.

Buku catatan hari itu.

“Pembelajaran sebenar is outside the class,”  Dr Mahadi J Murad, merujuk kepada realiti proses pembelajaran. Perpustakaan (pembacaan), self learning dan pembuatan filem itu sendiri adalah sebahagian dari proses belajar.



“..bila director korang belah dari company tu, jangan ikut dia sebab kau suka dia, you should take that opportunity untuk replace dia. Kalau kau ikut dia belah sekali, sampai bila-bila pun kau akan kerja bawah dia,” Ayie Ibrahim, through his own experience, giving tips on working life.


Ini Bob Danial.
"Kalau nak jadi doctor, you kena at least best dalam biologi. Nak jadi animator, you kena at least boleh draw !" Bob Danial of Vision Animation. Seorang jemputan yang memberi komen semasa seisi 'sapa-sapa nak komen apa-apa?'

Event hari itu, yang dihiasi hujan lebat lagi deras, berakhir dengan seisi makan tengahhari dan seisi en Ayie Ibrahim jual emas.


The best quote untuk conclude dari event ini would be from Syed Zol Tojo.

“Dua-dua kita belajar, samada dari lapangan atau dari silibus,”
 Syed Zol Tojo merujuk kepada mana lagi valuble, industry experience atau formal education.

Semoga bermanafaat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan