Rabu, 10 Februari 2016

Sejarah Animasi Malaysia

Sejarah animasi kita sebenarnya tidak tertulis secara formal di mana-mana. Akan datang insyaAllah. Aku tengah work dengan Pak Hassan Muthalib berkenaan bukunnya yang bakal terbit tahun ini. Buku yang dah sejak 7-8 tahun ni aku dengar akan keluar tapi tak keluar-keluar lagi. Soon insyaallah.

Sejarah kita tidaklah begitu lama dan masih boleh untuk kita list down semua yang terlibat. Sejarah kita tidaklah begitu megah tapi ada dan perlu ditulis.

Aku sedang mencongak-congak untuk menyediakan satu tempat, seumpama blog, atau wiki, agar semua yang terlibat dalam perihal animasi tanahair boleh sendiri menulis dan menyumbang pada koleksi sejarah. History is written by the victors, kata pepatah Mat Saleh. Secara kasar membawa maksud, sejarah itu ditulis oleh mereka yang berjaya. Betul la.

Perhimpunan Kuning, Bersih dan seumpamanya kini dicatatkan sebagai satu pemberontakan terhadap kerajaan. Laporan dan penulisan berkenaannya merujuk kepada protestors ini sebagai penjenayah. Andai kerajaan bertukar esok-esok, protestors ini jugalah akan menjadi wira dan disanjung kegigihannya.

Maka aku bercongak lagi untuk menyediakan satu medan dimana sejarah animasi ini boleh semua orang industri dan tenaga pengajar menyumbang padanya. Biar buruk atau baik, gagal ke berjaya ke, at least ada satu saluran bebas bercerita.

Congak lagi.

kisah terbaru
buku sejarah animasi dah keluar
http://farizghazali.blogspot.my/2017/02/from-mouse-deer-to-mouse-70-years-of.html#more

http://farizghazali.blogspot.my/2016/06/ajep-dan-filem-animasi-terbaik-asia.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan