Rabu, 17 Februari 2016

Mat Sentul

Ditemuramah oleh Kidol sedang aku
memangku camera.
Di mana Mat Sentul sekarang? Mat Sentul ada di Larkin, Johor.

Bersama-sama pensyarah fakulti animasi dan multimedia ASWARA dan penggiat animasi dan VFX dari ANIMAS kami telah beramai-ramai menziarahi Pak Mat Sentul di rumahnya semalam. Kami disambut meriah dengan Pak Mat Sentul sudah pun bukak gate dan menunggu di luar rumah. Air dan karipap sedia terhidang.

Orangnya sekarang kecil dan fragile. Agak diam, perlahan dan nampak blur pada awalnya namun Pak Mat Sentul terus ceria dan 'animated' semula setelah beberapa minit. Warm up period kot.

Mat Sentul yang terkenal dengan suara dari iklan Tora dan Dindang pada tahun 1980an dulu merupakan penggiat seni belakang tabir yang pertama (atau antara yang pertama) membuat kesan khas. Atau dalam bahasa biasa-biasa, Mat Sentul adalah pioneer dalam VFX Malaysia.

Beliau, bila di tanya masih mampu menjelaskan secara terpeinci perihal cara pembikinan VFX ketika itu. "Yang letrik tu macam mana Pak Mat buat? Yang karen tu?" tanya Black, VFX artist, dengan bersungguh.

Maka Pak Mat Sentul menceritakan caranya. Lukis frame by frame. Animate. 25 frame per second. Lukis dengan white ink. Exposed filem la.. Semuanya masih boleh dijelaskan. Satu pemahaman teknikal yang ramai graduan animasi sekarang pun masih tak faham..!!

Berapa ramai aku dapat pelajar praktikal yang masih ternganga bila mana di tanya berkenaan frame per second sebenarnya.

"Nama Mat Sentul ni sebenarnya Cikgu saya bagi," kata Pak Mat menjawab soalan.

Diceritakan perihal kawasan sekolahnya yang ada satu pokok buah sentul. Dan dia terkantoi satu hari itu dengan buah sentul penuh dalam baju sekolahnya. Maka cikgu menggelarkannya Mat Sentul.

"Pakcik saya sorang tu pun orang panggil Mat Sentul. Sebab duduk di Sentul." Cerita Pak Mat lagi.

Mat Sentul masih sempat buat lawak dan magic tricknya. Menjadi ! Mat Sentul juga sempat menunjukkan bakat berkartunnya bilamana Kidol mintak untuk sign sketchbook peribadinya. Ziarah kami menjangkau hampir 1 jam setengah. Takut-takut dia kepenatan kami cepatkan proses temuramah.

#sejarahanimasimalaysia


Suaranya agak perlahan dan berumur sekarang.


Sekali ada sticker Cenfad pada kereta Pak Mat.
Satu institusi seni yang hilang tiba-tiba
dan tanpa berita sehingga kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan