Selasa, 6 Februari 2018

Seni Lukis & Seni Reka: Antara Minat dan Suka-Suka

Pengalaman bertemu pelajar lepasan SPM di Karnival Pendidikan Tinggi Negara KPTN tempoh hari. Ramai yang masih ragu-ragu samada mereka ada minat atau bakat dalam bidang seni. Rata-rata pelajar kurang faham mentafsir apa itu minat dan apa yang dikatakan suka-suka. Selalunya bila ditanya berkenaan minat melukis, pelajar akan mengangkat dahi, mata melihat atas sedikit, berfikir dan perlahan-lahan berkata, "Minat." Kurang tegas dan separa percaya.

Seni merupakan satu bidang yang luas. Biasanya merujuk kepada satu kepakaran yang melibatkan kemahiran menggunakan tangan untuk menghasilkan sesuatu yang indah. Bagi pelajar lepasan SPM, seni merupakan satu cabang ilmu yang ditawarkan oleh kebanyakkan IPTA dan IPTS seluruh negara. Seni sebagai satu bidang pembelajaran biasanya terbahagi 2. Seni persembahan dan seni tampak. Seni persembahan adalah tarian, muzik, lakonan dan seumpamanya. Manakala seni tampak lebih luas, dari seni reka grafik, seni halus, seni logam halus, seni tekstil, seramik termasuklah animasi. Kelompok seni tampak ini asasnya adalah melukis.

Saya rumuskan:

Minat Melukis
Sentiasa melukis - pada buku teks, buku kerja, kertas soalan SPM, pada waktu lapang, pada malam hari, kadang tahan mengantuk kerananya.

Suka Suka
Melukis hanya bila bosan.

Minat Melukis
Ada keinginan untuk menunjukkan/share hasil karya

Suka-Suka
Kurang keinginan untuk menunjukkan/share hasil karya

Minat Melukis
Ada rasa ingin improve. Mula meniru lukisan artis lain.
Mula merujuk dalam melukis. Tengok pokok jambu dan lukis pokok jambu, bukan dari imaginasi.

Sudah mula detailing.
Watak pakai baju apa, bawak beg jenama apa.

Sudah mula menyimpan hasil karya. Sudah mula ada sketch book.

Sudah mula cuba upload karya dalam deviant art, art station dll.

Pada pelajar lepasan SPM, hati-hati pilih kursus anda. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan