Aku satu malam tu, dalam dok
surfing channel TV aku tersinggah kat satu rancangan anugerah tempatan. Yang mana aku tak ingat (atau mungkin sengaja tidak mahu ingat)
Teringat yang aku
pernah tempoh hari diberi mandat menilai hasil karya dokumentari dalam satu
pertandingan. Aku menjadi juri untuk menilai
best editing. Selepas beberapa belas tahun terlibat dalam dunia yang
melibatkan editing baru aku perasan
satu benda. Kita sebenarnya tidak akan boleh nilai hasil editing yang baik
melalui final product itu sendiri. Betul ke ?
Pertama sekali, editing, acting, shooting, art directing dan directing tergolong dalam satu kelompok yang sama. Duduk bawah satu negara. Bangsa yang lain. Namun bekerja sama antara satu sama lain untuk kebaikan bersama. Berbeza antara encik editing dan encik encik yang lain tidak ketara. Tapi setelah lama kenal baru perasan yang encik editing sebenarnya seorang yang introvert. Yang lain extrovert.
Kita boleh kenal
acting. Dia bagus sebab kita nampak. Dia pandai berlakon watak sombong.
Matanya, gayanya, kepala yang terdongak-dongak. Cakapnya jangan cakap lah.
Kita senang kenal
shooting.
“Siapa DOP sesuai
untuk drama seram-seram..? ”
“Oh, try Sipulan
Sipuan. Style dia.. Tengok cara dia main space. Hand held dia bagus. Floating
cantik,”
Ada istilah-istilah
menyokong yang senang kita rungkai. Over shoulder, mid shot, pan, dolly dan
macam-macam lagi.
Kita jarang
nampak, tapi bila kita perhatikan, kita senang nampak Art Directing. Colour
dipilih, lokasi, costume dia pakai. Satu iklan ubat sapu dulu menggambarkan
satu famili menggunakan ubat itu. Kakak dalam famili tu begitu menonjol dengan
warna baju yang terang garang. Famili lain pakai baju warna macam famili aku.
Kuah taruk atas. Melihat sekilas iklan ini aku terus tanya editor bertugas masa
tu, “tak de art director ke?”
Kenapa? Pemilihan
pakaian dan lokasi, dari look and feel dan dari warnanya berbeza antara satu
sama lain. Satu shot nampak mahal, satu shot nampak ekslusif dan satu shot
nampak childish dan satu shot nampak macam-macam. Iklan Milo umpamanya bertona
hijau putih secara keseluruhannya. Bersesuaian warna produk itu sendiri, Maxis
hijau, Celcom biru dan Digi kuning. Itu Art Direction.
Direction, walau
susah susah sikit tapi jelas nampak hasilnya. Cerita tu sampai tak ? Ada mood?
Ada feel..? semua orang tahu cerita Pak Pandir. Semua orang tahu cerita Hang
Tuah. Tapi cara cerita itu berbea beza. Tak semua boleh cerita macam Pak Andak.
Cerita Pak Andak hebat mengah-mengah. Pak Pandirnya kurus dengan suara-suaranya
sekali. Mak Andeh pula becok dengan tangan-tangannya terhayun. Bila sunyi hanya
mata menjeling-jeling. Suara Pak Andak pun halus-halus. Itu directing.
Tapi editing lain
sikit.
Alamak, cerita
bagus tapi pelakon kaku lah !
Alamak cerita OK
tapi direction ntah apa-apa. Aku dah tau ending dia awal-awal lagi.
Art director dia
mabuk kot. Kejap 80s, kejap 90s. Pening !
Editing lain
sikit.
Editing yang
bagus bagai udara kita hirup saban hari. Udara nyaman, kelembapan setara, sama
sejak kita lahir sampai sekarang. Ouderless. Kita tak perasan sampai satu hari
jerebu. Kita marah! Editing yang bagus kita tak perasan. Sampai la kita tengok
satu cerita yang cut dia ntah apa-apa. Tak conti.. jerk.
Editing yang
bagus dapat membawa cerita dengan sempurna. Tanpa penonton rasa keliru dengan tempat
dan pelakon. Siapa cakap dengan siapa? Kenapa tengah duduk makan di gerai
tiba-tiba masuk orang jahat dari pintu kaca restoren 5 bintang? Tadi Tasya
pegang mug putih, sekali jadi mug hitam. Fast cut pada scene sedih. Panik yang
semuanya long shot. Takde focus. Itu kan bad editing namanya.
Kejap.
Fikir kejap.
Itu bad editing
ke itu bad directing? Atau sang penjaga conti lalai dengan mug yang Tasha
pegang? Mungkin cameraman penat malam tu, lupa pelbagaikan shot.
Maka untuk
menilai karya, kecekapan dan skill seorang editor hanya dari satu hasil akhir,
his finished work, amatlah susah. Hampir mustahil. Ketika bertugas menjuri
tempoh hari saya diberi beberapa dokumentari dan hasil kerja untuk dinilai. Ada
dokumentari yang bersifat banyak temuramah, temanya besar, kupasannya sikit,
penceritaannya menyeluruh. Ada yang berpengacara. Pengacara hyper inilah yang
memeriahkan cerita. Ada dokumentari berkenaan satu satu event. Event itu pulak
hanya berlaku sehari setahun. Lebih tepat lagi, beberapa jam sahaja dalam
setahun. Menambahkan susah kerjanya, event luar negara itu melibatkan binatang
yang tak boleh di suruh re-take, tidak boleh disuruh hafal skrip apa lagi nak
disuruh bercakap! Ada satu dokumentari bersifat umum dan kupasannya tidak boleh
atau mungkin sukar (tak boleh rasanya) untuk divisualkan. Apa saja nak divisualkan
sedang suara voice over membincangkan berkenaan kemelesetan nilai wang. Takkan
gambar duit dan orang meniaga je sepanjang-panjang 44 minit tu? Jenuh.
Dokumentari itu tadi pulak, terpaksa terbit kerana disuruh terbit. Ada jangka masa
panasnya. Memeriahkan isu semasa.
Dan aku yang
pernah terlibat dalam kerja produksi dan pasca produksi ni tau la.
Kadang-kadang footage 7 – 8 jam, yang boleh pakai 4 – 5 minit je.
Dan selalunya
dokumentari am macam ni, yang shoot dulu story comes later, editorlah heronya. Cut sana, buang sini,
sambung sana, masuk sini, split sana, flip sini..
Lain dengan duco
yang ada pengacara, dan membincangkan isu ringan dan terancang. Duco berkenaan
roti canai: OK cantik bang, tebar sekali lagi, saya shoot dari bawah pulak.
Lain juga duco
berkenaan festival campak limau dalam sungai misalnya. OK nice. Cut! Satu shot
lagi. Semua orang kutip balik limau dalam sungai ye. Nak suruh tiga ratus orang
tu buat balik..? Diaorang bukan pelakon. Itu live event.
The fact that
different kind of ducomentary competes in one category dah susah dah. Ini kan
pulak nak menilai mana editing yang lebih bagus. Aku tau, disebalik duco pasal
ekonomi dan nilai mata wang, selekehnya shot kejap HD kejap SD, aku dapat
rasakan editor itu lah yang paling banyak kerja, paling lama kerja, paling
banyak menggunakan skill dan paling banyak hisap rokok. Eh vape. Eh.. rokok.
Footage banyak tapi tak cukup, shot tu ada tapi ntah mana, masa tak ade tapi
nak esok.. Masalah demi masalah dihadapi, penyelesaian demi penyelesaian
ditemukan. Semua menggunakan skill dan kreativiti sang editor malang. Skill
yang datang dari bertahun belajar dan bertahun lagi bekerja, kreativiti yang
terhasil kerana terasahnya skill dan kerana terpaksa. Tapi editor duco macam
ini memang tak akan menang best editor award.
Dan yang menang
pun boleh saja dipersoalkan? Shot cantik: DOP power. Story smooth: Director
power. Colour cantik: Art Director power. Conti smart: Producer power sebab
banyak duit spend boleh split 4 camera !
Tapi betul. Kalau
shot tu cantik, memang overall cantik. Editor nak claim apa? Kalau cerita jalan
smooth, direction yang bagus, editor nak cakap apa. Itu perihal duco dan drama
dan semua-semua genre yang shoot live. Macam mana pulak al-kisah editor satu produk
animasi.
Nah! Ini
animation director nak bercerita. Animation director yang sudah seratus lebih
episodnya. Editor untuk animasi tidak edit. Melainkan hanya memotong sisi kanan
dan sisi kiri. Mencantas sikit dari sikit in dan out footage yang dapat. 1 atau
2 frame depan, 1 atau 2 frame belakang. Andai dapat shot dari animator bertahap
dewa, memang kerja editor hanya sekadar menyusun dan menyeragamkan suara. Tak
sama seperti shoot live yang one more option atau retake nya tidak costly, atau
minimal cost. Retake dalam satu shot animasi boleh main hari. Option dalam satu
shot animasi boleh main hari 5 ke 6. Maka proses penghasilan karya animasi itu
lebih memerlukan seorang pengarah yang berkeyakinan atas kehendaknya. Dia mesti
tahu apa yang dia mahu. Dia perlu mampu memberitahu apa yang dia mahu pada
storyboard artist dan lantas pada animatornya. Maka hasil animation setiap shot
tentulah tepat dan precise. Tapi itu cerita pengarah animasi dewa yang terbang
setara animator-animatornya yang dewa. Maka editornya buat kerja cantas cantas
saja.
Aku dulunya start
bodoh. Sekarang pun belum pandai lagi, tapi dulu lagi belum pandai. Dipasangkan
dengan segerombolan animator yang juga start bodoh. (Bezanya dengan aku,
diorang berakhir pandai) Maka lintang anak pukanglah shot yang terhasil.
Bersungguh sungguh aku menyelamatkan keadaan. Berkerut jualah dahi editor
sepanjang malam. Sini nampaklah kepandaian dan kreativiti sang penyunting.
Bagaimana 30 shot merapu dan memalukan telah berjaya dijadikan satu scene yang
bermaruah. Sedikit maruah. Tapi ada. Kreativiti dan skill sang penyunting sini
telah menjayakan episod ini malah menyelamatkan kerja tambahan buat segeromolan
animator tadi dan juga menyelamatkan beberapa ribu ringgit duit syarikat sebab
aircond tak berlanjutan seminggu depan tu.
Andai susah sangat
menilai kreativiti editor dalam karya akhirnya, sudahnya tak perlu ke kita
award mereka dalam festival festival filem pelbagai? Tidak jugak.
Cuma pendapat saya cara
penilaiannya mungkin boleh berbeza.
Hanya manikam
mengenal err..
Dalam memilih
pemain terbaik eropah, (ni cerita bola la, eropah mana main sukan lain) yang
membuat undian bukanlah penonton. Penonton tahu melalak je. Semua salah. Semua
bodoh. Yang membuat undian bukanlah pemain itu sendiri. Bukan juga comentator
dan sports critic. Yang membuat undian adalah para jurulatih pasukan dalam
Euro. Jurulatih dan pemain semestinya lagi tahu dan lagi nampak kehebatan
pemain. Kadang-kadang satu pemain itu mampu lagi sprint kejar bola walau baru
saja tadi di tackle kasar ke buku lali. Jurulatih, terutamanya yang bekas
pemain bola sendiri, akan tahu komitmen yang diberikan. Usaha yang ditunjukkan.
Pemain yang boleh maintain consictency dalam gamenya setelah seminggu mukanya
terpampang dalam akhbar bersama pelacur! Itu profesionalisme yang tinggi. Ada
bende yang kita nampak remeh, hanya player je tahu. Ada bende yang kita nampak
susah, remeh bagi players.
Fuyoo cantik
siut. Berapa lama kau buat tu? Kagum orang-orang kebanyakkan melihat transition
canggih sang penyunting. Eleh, preset ! Kata Sang penyunting lain. Bukan kah
begitu.
Maka the best way
to acknkowledge the best editor, and to acknowledge the award itself for that
matter, adalah untuk memberi mandat kepada producer dan director, director
terutamanya untuk menilai editor-editor tercalon. Atau mereka saja yang
mencalonkan editor-editor. Jalan terbaik adalah calonan yang datang dari director free lance yang
sering berlegar merata tempat dan bertemu ramai editor. Director ini lebih tahu
kerja editor. Mereka lebih nampak siapa editor dan siapa tukang potong
sebenarnya. Siapa kreative dan sapa tukang mengeluh. Freelance director lah
yang layak melihat kepada time and money diletakkan dan masa diperuntukkan,
editor mana yang terbaik. Siapa tukang angguk dan siapa berotak cair. Perlu
juga yang tukang angguk kena pada tempat dan jangan pula si otak cair meleleh
leleh sampai lencun. Freelance director lah yang lebih seumpama coach team
euro. Mereka bekerja dengan ramai editor. Mereka dapat membezakan kebolehan. Freelance
director lah yang layak.
Tapi.
Ada lagi ke
freelance director.?
* Happy Birthday My Dad
Tiada ulasan:
Catat Ulasan