Selasa, 27 Oktober 2015

Inktober Started In The Year..

..two thousand nine. Macam leceh pulak cari fakta ni dari google. Meneruskan..

Zahin tertidur petang itu kat meja makan. Aku lukis sambil layan-layan Zaganos.


#Inktober ni sebenarnya direka oleh encik Jake Parker, seorang illustrator luar negara. Aku tak kenal dia. Baru tau sebab ada inktober hal ni. Al-kisah Encik Jake Parker nak
mengasah skill inking beliau lalu memaksa diri melukis every single day sepanjang bulan Oktober.

#Inktober bermula pada tahun 2009. It all started in 2009. Satu fakta yang tidak semudah nak carik dalam internet.

Maka apa bezanya dari melukis hari-hari yang encik Jake Parker buat. #Inktober ni, dia actually buat light sketches dan kemudian terus buat inking. Inking ni proses meletak ink atau dakwat pada sketches yang dibuat. Quality of line kena betul dan cantik.

Bukan macam aku buat bawah ni. Tapi sebab nak join trend ni, maka aku hentam je la.




Amat mengagumkan aku baru tahu perihal #inktober ini tahun ini. Dengan apa yang dikatakan pasal kehebatan info mengelilingi dunia dengan internet, 6 tahun merupakan sesuatu yang amat lama. Bila ada trend dunia macam ni, kita mesti jangka akan ada localisation yang berlaku. Maka ada la #InktoberMalaysia.



Yang sebenarnya tidak ada beza pun stroke Malaysian atau non Malaysian. Stroke dan skill pelbagai. Saja aku boldkan stroke Malaysia tanpa sebab.




Dan aku memperkenalkan pada anak aku #Inktober ini. Dan dia lukis something yang ngeri. Aku ngeri. Dan aku mengenalkan pada anak aku untuk sign di karya masing-masing.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan