Rabu, 17 April 2013

1300 vs 1800


17 April 1996 - This is drawn upside down.
I was not aware then, but drawing up side down is another way to train the hand to draw what the eyes see.
Di lukis menggunakan tangan kiri. Ade beza?

Sketches di atas dilukis 17 tahun lepas. Selamat Hari Jadi Skethes. Kalau ada yang baru dilahirkan masa tu, sekarang tengah study untuk SPM. SPM tak ajar kita semua. Aku pun baru tau beza antara nombor 1-800 dan 1-300.
Sebenarnya aku tau dah, cuma sekarang aku baru tau betul-betul.
Dan baru rasa tertipu sikit-sikit.

Nombor 1-800 adalah toll free number. Panggilan percuma.
Nombor 1-300 adalah flat rate local call number.
Bermakna, kita di JB akan dikenakan bayaran 4 sen seminit. Kalau di Simpang Pulai pun 4 sen. Di Keningau pun 4 sen.

Flat rate hanya (dengar cerita orang) kalau menggunakan TM fix line.
Untuk mobile, lagi mahal.

Maka, TM customer service menggenakan bayaran kepada kita untuk mengadu pasal dia.
Seolahnya, andai TM melakukan kesalahan dalam bil kita, kita ke TM point, nak masuk ambik nombor, dia suruh kita bayar 40 sen. Lepas tu 1-300 call TM ni ada iklan masa menunggu operator.
Tak adil.

Jadi, nak complain masalah pada TM, nak order McD, order PhD dan macam-macam lagi, kita kena bayar. Ini bukan customer service. Ini customer pay for service.
Sikit-sikit rasa kena tipu.
Rasa kena tipu sikit-sikit..



4 ulasan:

  1. Oh br tau beza nye.... br ade paham....

    BalasPadam
  2. Uppp... bqru tahu.. tq for the info.. saya google mmg nk tahu psalni sb kaplg nk komplen pasal line inyermet kat umah xleh masuk neh.. terpaksala kan...

    BalasPadam